Kornelis Ram

 Opleiding

  • HTS-bouwkunde Utrecht 1990-1995
  • Academie van Bouwkunst Amsterdam 1997-1999

 Werk

  • Architectenburo Ivar Hopstaken Amersfoort 1996-2004
  • Bureaubos Architecten Baarn 2004-nu
  • Kunstschilder 2019-nu 

 …2019 

Ik ben geboren in Soest in 1972 en zal een jaar of 10 zijn geweest toen ik interesse begon te krijgen in het portrettekenen. Ik ben begonnen met een boekje van cantecleer met als titel: Tekenen als hobby. Stap voor stap werden daar de beginselen uitgelegd van het portrettekenen. Vooral de nadruk op de vorm en verhoudingen werden daarin uitvoerig beschreven en heeft me geleerd vooral goed te kijken en te observeren. Ik weet nog goed het plezier wat ik had als de eerste omtrekken en tonen uiteindelijk tot leven kwamen in een gelijkend portret. 

Dat kijken en goed observeren kwam me overigens ook goed van pas bij het overnemen van mijn vaders bouwtekeningen. Als 10-jarige vond ik het heel interessant om de bouwtekeningen die mijn vader achter zijn tekentafel vervaardigde zelf tot in detail te kopiëren. Dat deed ik door telkens heen en weer te lopen tussen mijn vaders werkplek en die van mijzelf. Ik nam dan alle details in me op en tekende deze dan 1:1 weer over op mijn eigen stuk kalkpapier. Deze interesse zal er mede toe geleid hebben dat ik voor mijzelf ook wel een rol als bouwkundig tekenaar weggelegd zag.     

Na mijn periode op de HTS in Utrecht leerde ik op de Academie van Bouwkunst in Amsterdam naast alle ontwerpopdrachten ook het vrij tekenen. We kregen dan les van een docent die ons wat meer los probeerde te weken van het volgens hem strakke keurslijf van de HTS waar alles toch meer met liniaal en rekenmachine gebeurde. Hij liet ons in de oude kerk van Amsterdam bijna abstracte interieurs tekenen en elke 2 weken kwam er een vrouwelijk naaktmodel in de Academie waar we dan onze kunsten (op tekengebied) konden tonen. Ja, ook dat is bouwkunst! 

Pas later begon het schilderen met olieverf mijn belangstelling te krijgen. Deze “obsessie” heeft mij niet meer losgelaten.. 

 

Kornelis Ram Schilderij Lotussen Cazaubon

2019… 

De tekening als constructie… 

“Als schilder streef ik er naar om in mijn schilderijen enige vorm van wetmatigheid aan te brengen om tot een overzichtelijke voorstelling te komen” Mijn inspiratie haal ik uit de alledaagse schoonheid van de natuur. De wereld is een rommelige aangelegenheid en tot op zekere hoogte is dat in de natuur ook zo. Denk bijvoorbeeld aan de wirwar van bladeren, takken in het bos of in een groep waterlelies, een lotusvijver waar de bladeren in en door elkaar heen groeien. Maar de natuur kent ook een logica en die ervaren wij als schoonheid. Denk aan de wetmatigheid van de groei, de nervatuur van de bladeren en de mechanica van de stammen,takken en stengels. Orde hierin proberen te scheppen door middel van compositie, weglaten, toevoegen… 

“ik begin graag met een gekleurde onderlaag, de imprimatuur, die ik als halftoon gebruik voor mijn onderschildering ” Ik kan zo de juiste toonwaarden bepalen samen met de vorm en compositie van de verschillende elementen op het doek. Dit is een voorbereiding op de schildering in kleur.  De onderwerpen voor mijn werk haal ik voornamelijk uit de natuur. Daarbij probeer ik als het ware de toeschouwer het werk “in te trekken” door bijvoorbeeld te experimenteren met een laag perspectief waarbij ik inzoom op datgene wat mijn aandacht trekt. Ik gebruik in mijn schilderijen eigenlijk nooit de pure verf uit de tube maar meng deze met 1 of 2 andere kleuren op mijn palet waarna ik op het doek pas eigenlijk de juiste toonwaarde bepaal. Voor de meer complexe compositie’s is een goede tekening en voorstudie onontbeerlijk. Bij mijn schilderij Waterlelies “Le lac de Crena” heb ik een gedetailleerde tekening gemaakt die ik vervolgens 1:1 op het doek overneem. De tekening fungeert eigenlijk als constructie voor het uiteindelijke schilderij. Hier bepaal ik de vorm en compositie van de verschillende elementen op het doek. Deze tekening draagt als het ware de verf van de tweede fase. Deze tweede fase in het schilderij is hier een monochrome onderschildering (Grisaille). Deze onderschildering  heeft als functie om de reeds aangebrachte constructie op het doek te modelleren, de juiste toonwaarden te bepalen en geldt wederom als voorbereiding op de schildering in kleur. In de onderschildering kan ik mij uitsluitend richten op de toonwaarden en hoef ik mij nog niet bezig te houden met kleur.  

Bij de uiteindelijke voorstelling gaat het er wat mij betreft om de toeschouwer de ruimtelijke continuïteit van deze voorstelling te doen geloven. Met andere woorden, een zo geloofwaardig mogelijk resultaat neer te zetten met ruimte voor eigen interpretatie. Dit bereik je onder meer door de juiste verhoudingen en de juiste kleurverhoudingen toe te passen en daar zit ’m voor mij precies de uitdaging die het schilderen zo interessant en uitdagend maakt. Misschien is dat ook wel de reden dat mijn hart voornamelijk ligt bij het Realisme als kunststroming.

Kornelis Ram Schilderij Lotussen Cazaubon-Frankrijk